Utställare A-Ö Discipliner

A

Alexander Weibel Weibel

Andreas Mangione

Jag heter Andreas Mangione och jag säger: Kom och köp min och Frans Josef Peterssons bok "Optimisten" (Den unga jorden 2017).
Eller ett konstverk, eller en sten?
Välkommen

Anna Johansson

Anna Johansson´s artistic concept revolves around digital identity. How we expose our personal life in social media. She´s explored the phenomenon where the human is completely separated from the physical world. Left is a digitalized and isolated brain that´s both sender and receiver at the same time.
Stalking Yourself #2 is the second part in a trilogy that investigates auto communication. A way of conversing with yourself. The monologues come from various posts and subjects from online forums.

Anna Kinbom


Anna Lidberg/ Galeri 1:10


Anna Petrini

Anna Petrini spelar kontrabasblockflöjt på Mossans terass, läs på >Program>Intermezzo för mer information!


B

Benedetta Crippa



Benedetta Crippa är en grafisk designer utbildad vid Konstfack i Stockholm i normkritisk visuell kommunikation. Nu är hon med oss på Mossans marknad som skapare av vår visuella identitet som även innehåller ett antal större fysiska installationer på marknaden.

“My ongoing visual research has allowed me to formulate a complexity in my approach to decoration where symbols, metaphors, colors and forms are used in a context of cultural significance. My ultimate goal is to transform spaces – whether bi- or tridimensional, or emotional rooms – in occasions for awe and wonder, where life and identity are celebrated.”

Instagram / Benedetta Crippa
World of Desire
Benedetta Crippa på Konstfacks vårutställning


Björn Säfsten

Solo
Medverkar i Mossans intermezzo i Allkonstrummet kl 18, 19 & 20. En lång serie av transformationer av gester, ett försök att inkorporera misstag, ljud och andning som uppstår, in mot rörelsens syntax, en undersökning, en utprövning. För Choreographic Mash-Up skapar Björn en improvisatorisk struktur, ett lek med gester, referenser och känslor. Björn skapar koreografisk konst i tätt samarbete med sina konstnärliga team och fokuserar ofta på våra kroppar och sinnen; hur de samspelar, formas och uttrycker sig. Av och med Björn Säfsten.

Born Free & käFten

Skivetiketterna Born Free och käFten släpper dansmusik. Både lokalproducerad och importerad. De båda kommer finnas på plats och sälja tidigare releaser och merch. towLie som ligger bakom käFten kan ni höra senare på natten då hon står för musiken i Allkonstrummet mellan 22.00-00.00

Bredängs loppis



C

CCAP/CRISTINA CAPRIOLI
Namnlöst i ett hörn med flit utan keps
Cristina Caprioli plockar fram en nio år gammal fras och packar in den i ett hörn med ett hål och bestämmer sig för att det hela är ett angeläget något utan namn.

Carl August Sandgren

C A Sandgren arbetar med slöjd och hantverk som konstform. Men hantverk, konst och design som grund utforskars funktionella objekt utanför dess estetiska förlagor genom att plocka isär hantverksprocesser och plocka ut eller bort moment för att hitta oväntade. För att inte prestera konsekvent i teknik och hantverk arbetar Sandgren konsekvent med metoder som ej går att helt kontrollera för att inte jämföras med den industriella perfektionen där den färdiga produkten kostar mindre än det kostar att gräva upp leran. Det är objekt med bruk som grund som han inte vill ska förväxlas med förbrukningsvaror. Färgglada muggar, blandade vaser och objekt av lera spill och defekter som attribut. På mossans marknad bjuds ni till en värld av skev perfektion i praktiskt format. 

Cray Collective

Cray Collective is a collaboration between seven independent creatives, working in the field of art, interiors, photography, fashion, costume and design.

www.craycollective.com

Crimson Oath guitars


Cullbergbaletten/Eszter Salamon

I alla tider har det funnits en kommunikation mellan den som exponerar sin kropp och den som tittar på den, genom hela danshistorien har kommunikationen mellan dansare och publik fascinerat. Publikens blick har förförts, triggats, regisserats och manipulerats av koreografer. Vem kontrollerar egentligen vem? Vad är det som definierar kommunikationen mellan den som dansar och den som tittar? Koreografen Eszter Salamon ifrågasätter blickens makt hos dansare och publik samtidigt som hon ifrågasätter den utförande kroppen. Är kroppen en konstruktion av våra begär och rädslor? Vad exponerar vi när vi exponerar kroppen inför någon annans blick?
Med Alexandra Campbell i koreografi av Eszter Salamon.

Customcyklar

Att få bygga en unik cykel från grunden till perfektion är det Costumcyklar lever för och gör allra bäst. Utifrån en tanke eller grundliga specifikationer bygger vi din cykel med känsla, kunskap & kvalité. Vi kan bygga ihop din unika cykel av nya delar eller gärna blanda in äldre. För dig som kanske har en gammal cykel med affektionsvärde kan vi restaurera och komplettera till något nytt.


D

Dimen Abdulla


Debutmonolog På alla fyra uppfördes på Kilen, Sthlm Stadsteater, samt som radionovell på SR Novellen. Revolution uppfördes på Ung scen/öst, valdes till scenkonstbiennalen Bibu för barn och unga i Helsingborg. 2015 utsågs hon till Radioteaterns första husdramatiker. Hamas texter har spelats och visats på Unga Dramaten, Uppsala Stadsteater, Folkteatern i Gävleborg, Museu de Arte Moderna Aloisio (Sugar and Speed, curated av Stefanie Hessler) och i tidningar som Tydningen (nr 23/24), 10-tal (nr19, nr 21/22), Bang (2/2015) mfl. Utbildad på KKH; fri konst och dramatik och dramaturgi; STDH.
Photo credit: Märtha Thisner

Dorinel Marc

Allt underskott går till konstnären

Genom att sälja äkta sedlar, inramade i fotostatkopierade guldramar
till halva priset av pengarnas faktiska värde ställer jag besökarna inför ett antal dilemman: Är sedlarna äkta? Och om de är äkta. Är de fastlimmade så de inte går att använda som betalningsmedel? Är det bra konst som man skall spara som det är, eller bäst att plocka isär verket och använda pengarna till att köpa andra saker?

Allt underskott går till konstnären handlar bl a om förväntningar, prissättning av konst, tillit, konstnärlig kvalité, vårt förhållande till konstmarknaden, osv.
Verket tycks ställa frågan "Är billigare konst mindre äkta än dyr konst?"

Det handlar också om konstnärens arbetsvillkor och om kulturellt kapital.
När jag omvandlar hela min materialbudget till sedlar som jag ramar in och säljer till besökarna för halva priset, förlorar jag 50% på varje verk som som blir sålt. Men samtidigt, genom att generera konstupplevelser, ökar jag mitt kulturella kapital.


E

Electric Sheep Productions

Electric Sheep Productions är ett företag som jobbar med innovativa multimediaprojekt i gränslandet mellan programmering, elektronik och snickeri. Missionen är hjälpa kunder och konstnärer att implementera och konkretisera projekt där teknik i framkant kombineras med
konstnärlig höjd.

Elin Ahlström

Elin har lovat att komma med överskottet från hennes lätt kaosartade odling. Örter, blommor och grönt i lagad, nyplockad och lagrad form.


Era Isabel


Erik Berglin

Halvnöjd med semesterbilderna? Vill du lägga till din bästis eller ta bort ditt ex? Är det kanske nåt som stör i bakgrunden på bilden av ditt barn? Eller behöver du helt enkelt bara mer intressant profilbild på Tinder?
Oroa dig inte, Erik Berglin World Wide Retouch finns på marknaden och hjälper dig och gör om dina bilder så att de blir och ser ut precis så som du vill.

Erik von Sydow

Erik von Sydow a.k.a Ayno Goze med Phillippe L'assey, Jan Lenander och Christoffer Englund spelar på Mossans terass under galan. För mer info visit >Gala>

Eugene Sundelius von Rosen

Ett för marknaden omarbetat verk kommer att pågå under dagen.
Eugene Sundelius von Rosen är född 1991 i Stockholm.
Tidigare visat på bland annat: Delfi, Malmö, Minibar, Stockholm, Index Foundation of Contemporary Art, Stockholm, Marabouparken, Museet før Samtidskunst, Oslo, Malmös Konstförening

https://soundcloud.com/eugenesundeliusvonrosen


F

Filippa Barkman och László Fehér


Finn Öhlund


Kom och få dina öron målade, ditt porträtt målat i vattenfärg, din aura avfotograferad och digitalt framretuscherad eller din framtid spådd!

Jag är konstnär och ”magiker” och kommer till marknaden tillfots denna dag med mini-dator och penslar och tänkte bereda plats för ett lugnt och meditativt gemensamt skapande; oljemåleri eller annat. Så kom förbi och drick en kopp örtte och var med! - Tillsammans förvandlar vi verkligheten!

- Jag kommer även att ha med mej ett knippe psykedelisk grafik i säcken. SÄLJES FÖR en MYCKET ringa slant.

Frederic Gies

Frédéric Gies is a dancer, making experimental dance performances, which are often conceived as social gatherings with techno music and dance at their center. He has also developed a practice called technosomatics, which consists of an exploration of the chackras and endocrine glands through dancing to techno as well as the other way around: an exploration of dancing to techno through embodying the chackras and endocrine glands.



G

Galleri Niklas Belenius

Gavin Maycroft

Under namnet Mother Events har han bokat över 400 akter inom alla möjliga musikgenrer till över 30 olika scener i Stockholm i nästan ett decenium. Han driver även kassettbolaget Oma333. På marknaden står Gavin för musiken.


H

Hanna Andersson

Hasan Ramic

Helen Runting

Helen Runting will give a lecture yet unseen in Stockholm: "Images of Desire: Stockholm’s Plunge Into Real Estate”

Helen Runting is an urban planner (B.UPD) and urban designer (PG Dip. UD, MSc.UPD), and a PhD candidate within the research group "Critical Studies in Architecture" at the School of Architecture at KTH. Her research operates across the fields of architectural theory, political economy, and critical theory, addresses themes of biopolitical discipline and control, real estate and property relations, and architectural aesthetics. Helen is a founding co-editor of the architecture journal LO-RES, founder of the office Secretary, and member of the collective Svensk Standard. In 2017, she is acting Head of Advanced Studies at the School of Architecture.

Henric Hemmerlind


I

Ingela Johansson

En läsning ur Rädda Kynnefjälls samlade dagböcker
Utförs i samarbete med skådespelerskan Linda Lönnerfeldt och föreningen Rädda Kynnefjäll.
Tid: 14.00 på Mossans marknads scen.
Längd ca: 20 min.

När Kynnefjäll föreslogs som plats för slutförvaring för kärnbränsle mobiliserade lokalbefolkningen med stöd från miljönätverk en livskraftig motståndsrörelse. Dag som natt under nästan 20 år (1980–2000) vaktades platsen av människor kring organisationen Rädda Kynnefjäll. När borrutrustning skulle flygas in med helikopter samlades tusentals människor på berget och helikoptern kunde inte landa. Vaktstugan, som befolkades av människor från lokalsamhället såväl som tillresta personer från nätverk som Avfallskedjan, står fortfarande kvar på platsen - full med diplom, hantverk, inristade ord och anteckningar från de många vakttimmar som spenderades där. Många är människorna som med idogt arbete och övertygelse vann kampen om Kynnefjäll. Många är människorna som med stolthet berättar om den gemenskap och samhörighet som var grunden för att Kynnefjäll kunde räddas. Kampen om Kynnefjäll blev en medial berättelse om jätten mot Goliat, en framgångssaga om den lilla människan mot staten.
Text: Karolina Pahlén

Speciellt tack till Christer Nilsson och Eva Antonsson från Rädda Kynnefjäll och Bohusläns föreningsarkiv.

Ingen Människa Är illegal



J

Josefin Wangel Weithz

Josefin Wangel Weithz är forskare i hållbar stadsutveckling och presenterar sin artikel "Den ekocentriska staden" på Mossans scen. Se program.
Om Wangel Weithz: My research and teaching focus on how sustainability is understood and put to practice in urban planning and policy making. More precisely one of my key interests include exploring the (discursive) limitations for in what ways and to what extent urban planning and policy-making can support sustainable lifestyles, and, in relation to this, examining how planning tools construct procedures and understandings of sustainable urban development.


K

Karin Hagen


Karina Sarkissova

Jag kommer att ta med mig lite koreografiska objekt, verktyg och frågeställningar, som vi tillsammans kommer att reda ut och försvåra. Varje koreografisk process är ett vägskäl där en interaktion med en publik krävs, för att prova ut en teoretisk verklighet. Med ett ständigt intresse för tarot, astro och kaosmagi finns en nyfikenhet i det egna och andras inre världar, hur energier kan transporteras genom språk och fysik in till andras inre. Kom med egna frågor och funderingar om begär och behov, så undersöker vi vad som egentligen finns på bordet och mellan oss.

Karl Grandin

Karl Grandin är bildskapande konstnär och till Mossans marknad tar han med sig märkliga objekt i olika färger och former – att svepa in sig i, att gömma sig bland och att drömma om.

Karshamra mat & trädgård

Karshamra Mat & Trädgård är en köksträdgård med utpräglat gastronomiskt fokus vars mål är att verka för en hållbar relation mellan odling och mat samt ökad kunskap och praktiserande avekosystemet mellan mat och trädgård. Vi erbjuder primärt odlingsuppdrag, förädling och konsultationer inom kök och trädgård - samt relationen dem emellan.

Klaus Gylling

Kungsateljé/Said Bahhi


"Mode har gjort mer skada än revolutionerna" - Victor Hugo

Mossans marknad har äran att ha med den berömt begåvade skräddaren Said Bahhi på plats, Said stänger sin ateljé på Kungsholmen för att medverka. Så ta med era trasiga kläder! Eller få nåt skräddarsytt!

Kungsateljé har drivits av skräddaren Said Bahhi i Stockholm och på Kungsholmen sedan 1996. Själv har han över 40 års erfarenhet inom skrädderiyrket. När Said var i tonåren började han arbeta som lärling hos en lokal skräddare i Syrien och efter några år runt 17 års åldern öppnade han upp en egen syateljé och kallade det för ”Almalek" som betyder Kungs. Said är äldst bland sina syskon och involverade de flesta i familjen i yrket som har blivit av en tradition. Tidigare var Saids pappa bonde och odlade bland annat bomull, därav fick han under uppväxten koppling till kläder, när han såg hur bomullsodlingen förvandlades till garn som det blev olika tyger av och i sin tur kläder till slut.
Flytten till Sverige 1991 var inte lätt, med en total omstart. Said skulle lära sig ett nytt språk och kultur samt få förståelse för ett helt nytt samhälle med människor som har växt upp under helt andra förutsättningar än i Syrien.
Efter bara fem år klarade Said envist av alla samhällsbarriärer och öppnade upp sitt skrädderi och syateljé på nytt i Fridhemsplan, på Kungsholmen. Namnet Kungsateljé var en självklarhet och ett roligt sammanträffande, det kändes helt rätt.

http://www.kungsatelje.se/


M

Machofabriken/Manbox2

Idag framställs alltifrån konsumtion av ekologiskt odlad mat, feministisk medvetenhet till kräsen konsumtion av andras eller egenproducerad öl som kännetecken på att vara en man i takt med sin tid. Nya, moderna och hippa män har det talats om sedan konsumtionssamhällets genombrott och självklart är många förändringar av godo. Men samtidigt går mycket igen; män tävlar, dominerar, tar och ges plats och makt genom de ideal de förkroppsligar. Vad är vettigt att uppfostra pojkar till och vad är vuxna mäns statusmarkörer utifrån medvetenhet om trender och politik? Manlighet är som en låda; de som håller sig inom ramarna ges fördelar och de som faller utanför bestraffas. Adam Wassrin och Nathan Hamelberg från projektet Machofabriken håller en workshop där vi klurar på hur vi förändrar mansideal utan att bygga tvångströjor och hierarkier byggda på tävlan.

Maria Johansson

Maria Johansson samlar, letar, demonterar, konstruerar, kombinerar och använder igen. Fascinationen för händiga och uppfinningsrika personer härstammar från uppväxten i den lilla byn Nordanå. 2006 började byggandet av den ultimata samlingen. Eftersom de perfekta tingen inte finns tillverkar hon dem själv. De kallas Föremål, skulpturer av sammansatta av funna, återvunna delar och delar hon gjort själv. Föremålen förefaller väldigt omöjliga men ser ändå självklara ut. De bär på berättelsen om klassresan; från uppväxten i arbetarklass, till det nya livet och det inte helt okomplicerade mötet med kultursfären. Föremålen har ingen funktion i praktisk mening. Maria designar inte funktion utan tankar om funktion, habegär och konsumtion. Skulpturerna kommenterar, ifrågasätter, kritiserar och hyllar det materialistiska samhället samtidigt. Inget är enbart dåligt eller bra.

Maria har en master från Konstfack, Keramik och Glas 2009.
www.mariajohansson.se @artbymariajohansson


Mariana Silva Varela & Ida Isak Westerberg

WE CAN WEAV IT!
Är ett interaktivt textilt konsthantverk.
Språket som talar ur våra händer. Det förgångna viskar till nutiden. Föregångare till datorn är väven. Historiska data samtalar.(Utan vävstolen ingen facebook eller Intstagram, ”programmering ”)
Det absolut äldsta väv sättet sedan Mesopotamiens tid som används runt om i världen än idag, utanför industrin är den upprättstående vävstolen.
Jag och min kollega och vävare Ida Isak Westerberg kommer att använda de två träd som finns på gården eftersom de utgör en bra stomme för att bygga upp en upprättstående vävstol. Vi bygger stommen under pågående marknad och väver så långt vi hinner. Besökare på marknaden får gärna prova på, stora som små.
Jag vill jag på ett subtilt sätt väcka tankar kring den enorma konsumtionen av textil. Få vet processen bakom att tillverka ett tyg. Textil är politik, geopolitik, ekonomi, mode, konst, operationssal, liksvepning m.m. listan är oändlig!
Mariana Silva Varela


Marika Markström

Marika Markström är en audiovisuell konstnär född 1987 i Finland, baserad i Stockholm. Hon har en masterexamen från Konsthögskolan i Malmö 2014 och en kandidat från Bildkonstakademin i Helsingfors 2012.
Hennes konstnärliga uttryck består av måleri, ljudkonst och tredimensionella element. Inslag av video, ljusinstallationer, poem och performance tillkommer emellanåt. Verken är separata men formar ofta spatiala helheter tillsammans. Marikas visuella språk går mot det halvabstrakta och bearbetar framförallt tecken, spår och fragment laddade med tvetydiga lager mening. Materialitet, geometri och färger är också bärare av innehåll i hennes arbeten.
Konceptuellt befinner hon sig i civilisationens gränsmarker där urbana efterlämningar – fragment ur samtidens kollektiva omedvetna - möter en bortglömd natur berövad sitt ursprungliga värde. I den psykogeografiska kontexten blir sambanden mellan mentala, sociala och miljörelaterade ekologier tydligare.
Andliga och existentiella frågor är också påtagliga i Marikas konst. Såsom växelverkan mellan förgängligt – evigt, materiellt – immateriellt, medvetet – omedvetet, gott – ont, personligt – politiskt och artificiellt – naturligt.

Marlena Lampinen

Marlena Lampinen is a visual artist as well as a sound artist who runs a independent label called 'Moloton' that releases experimental music and sound art. She will be selling prints and cassette tapes at the market.

Martina Hoogland - Ivanow


Martina Hoogland Ivanow arbetar mellan det iscensatta och dokumentärgenren främst med hjälp av fotografi men även med film. Den fotografiska processen har för henne blivit till ett utforskande av människans dualistiska natur och hur jaget relaterar till världen. Intresset för olika beteendemönster, motsatser och mänskliga relationer finns gemensamt i nya såväl som äldre arbeten.

Hoogland Ivanows huvudfokus har legat på arbete med bokformen. Den senaste boken; Circular Wait +Satellite +Second Nature (Art and Theory, Livrasion books) utforskar förhållandet mellan människan och natur, titeln anspelar på ett tillstånd av harmoni med naturens cykler men visar samtidigt också på människans oförmåga att bryta mönster.

På Mossans Marknad visar hon delar av ett pågående arbete där tema cirkulerar kring civilkurage och individens utsatthet kontra gruppen. Materialet består utav dokumentation av olika situationer som berör den otrygghet och rädsla som uppstår i ett samhälle där gränserna för när man man ingriper och aktivt tar del i andras utsatthet eventuellt har förflyttats.

Filmen i sin helhet utgår ifrån symtom på ett samhälle i förändring genom olika metoder och former av bearbetning av tillit och rädsla.

Meaning Coffee och Jonas Gazell

The collaboration between meaning.coffee (Loes Degener and Douwe Mulder) and Jonas
Gazell has been shaped around the use of consumer technologies on the one hand and issues
of overconsumption and depletion of recourses on the other. Their works approach the lack of a
sustainable and inclusive horizon by employing obsolete consumer technologies in ways their
engineers never intended.
For Mossans marknad they made a limited edition of the work 445’’ Class (445’’ Diag.) - 7:1 -
Ultra Quantum Dynamic – White, which was part of the exhibition Soft Reboot at IDKA in Gävle,
May 2017.
Originating from the term for restarting a malfunctioning computer system, soft reboot is used in
serial fiction (books, films, video’s, games etc.) to mean the rejection of continuity in a series in
order to recreate characters, narrative and values anew. Within the exhibition Soft Reboot the
work was described as follows:
The work 445’’ Class (445’’ Diag.) - 7:1 - Ultra Quantum Dynamic – White exists of a mini DV
tape, that in an act of resistance against being forgotten attempts to be high-tech once more by
becoming a huge screen. In the process older memories of loved ones are destroyed.

Minmammaproduktion


N

Natalie Sutinen
HÉRON Fragrance of violence
En film av Natalie Sutinen
I samarbete med David Nord
Med stöd från konstnärsnämnden

Filmen som visas på Mossans marknad är 4,30 min och visas mono. Det är ett utdrag från Héron Fragrance of violence, en triadfilm som i original är 16 min x 3.  


O

Oivvio Polite

Learn to program computers! Everything runs on computers these days. You should learn how to program them. Getting started is super easy. And super fun. There's this idea that programming is only for mathy nerds. That's so wrong. Programming is more like doing a craft. It's kind of like knitting with a bit of crossword puzzle thrown in.
In this small workshop we'll us Scratch, a tool used to teach programming to kids. The workshop is drop in. Come when you feel like. And bring a friend. Programming is even more fun when you're doing it with someone.
The workshop is led my programmer Oivvio Polite. He does a similar workshop for the Visual communication students at Konstfack every year.

Oljeteket


P

Peter Archbold d.y.

Peter Archbold var konstnär, keramiker, loppa, antikhandlare, periodare (i ämnen inte alkohol), provokatör och flanör. På Mossans marknad visar Pia Silins aka Peter Archbold d.y. På marknaden visas Archbolds samling av keramiska flaskor som nyttjades flitigt på 1800-talet. En av hans konstnärliga metoder var att fokusera på att rituellt samla på objekt av samma art som tillsammans skapade ett verk, denna ingår i den serien som även innefattar SL-kort som han gjorde nya månatligen av mellan 1992 - 2002, pärlemorknappar, solfjädrar, av trafiken tillplattade metalltrådar osv. Peter Archbold hade en kärlek för det mänskligas avtryck i tingen, och tingens sprödhet.


R

Rackarungen

Emma Kronborg från Rackarungens, är en nutida örtkännare och botanisk hudvårdsterapeut med inriktning på läkeväxter. Med inspiration från växtriket och den gamla empiriska kunskapen om naturen, har hon skapat en hudvårdsserie som idag säljs på ett antal utvalda butiker och salonger. Utöver tillverkning och försäljning håller hon även kurser i växthuset på natursköna Överjärva Gård i Solna. Dessutom är hon en efterfrågad föreläsare och gästlärare med fokus på naturens apotek, trolldom och uråldrig läkekonst!

www.rackarungens.se
https://www.facebook.com/Rackarungens
https://www.instagram.com/rackarungens_/


S

Samuel Nyholm

I den riktiga konstskolan lär man sig: Att teckna är att se. I Lektioner i tecknandets konst lär man sig att se saker på ett särskilt sätt, ett nytt sätt. Framför allt lär man sig att inte se. Synen, detta språkdanande, svulstiga och övervärderade sinne. Du källa till illusioner, livslögner och dualistiska villfarelser. LTK sjunger jag-svaghetens lovsång till instinkternas triumf. Vi dansar över akademisk spindelväv, över raserade monument. Mest av allt ses vi i olika kulturella sammanhang, på vernissager, i konsthallar, kyrkor, Berwaldhallar etc., där vi löser komplicerade och lättsamma uppgifter, med publiken, skådeplatsen och oss själva som motiv. Kursen riktar sig både till nybörjerskan och till pennans krönte mästare, är gratis och har en mjuk hierarki.
Du är hjärtligt välkommen till: Lektioner i tecknandets konst!

Sara Söderberg

I Sunds Grustag på Värmdö har jag byggt en allmän bastu av material tillgängligt på och kring platsen. Lera, sand, sten och timmer konstruerades likt en ringlad kruka för att skapa en destination att dela och bruka. I mitt arbete undersöker jag hur en speciell plats, ett rum eller ett material kan tjäna som medlare mellan människor, och mellan människan och hennes behov. Ambitionen att skapa mötesplatser i olika skalor som förmedlar mänsklighet, lust, humor och generositet, är kärnan i min praktik och i gränslandet mellan arkitektur och konsthantverk kan jag utmana var dessa platser kan vara. Hur ett material känns i handen, hur det ser ut och vilka associationer det ger förändrar vår perception och därigenom våra erfarenheter av.

Kort och gott:
På Mossans marknad kommer jag binda björkruskor (kallar dem birch vihtas på eng/finska) och dela ut tillsammans med en karta till bastun på Värmdö

Sebastian Lingserius

En installation där röst initieras och spelas från kroppens olika delar. Där försök görs för att återupptäcka nya relationer mellan ens ”egna” ljud, ens ”kopierade” ljud, och ens ”förinspelade” ljud. Verket kommer att aktivera olika verktyg för själv-distans mellan performer och det koreografiska ramverket. Olika ”retro” identiteter prövas bortom själv-distansiering eller själv- medvetenhet. En slags ”koreografi som landskap av mikroskopi”, snarare än ”koreografi som ett expanderat fält”.
Sound-ing-distance tar avstamp från research-projektet distance as a des(s)ert som gjordes våren 2016 i samarbete med Micadanses i Paris och vill motverka en ny ökenperiod.

Secretary AB

Hemtjänst
A project by Secretary AB; Office for Architecture
“Moving out? Met the love of your life? Are you expecting? Parting ways? ... Your housing career mirrors your life. Sometimes you need a bigger place, sometimes a smaller one; sometimes more central, sometimes more secluded; sometimes cheap, sometimes exclusive. The most important thing is to find the home that suits your situation.” This was the text of the real estate ad that sparked our interest in “the housing career” (bostadskarriär). Now we dream about it. Talk about it. Think about it. All the time. We’ll sell our architectural services for it too. In fact, we’ll trade you: tell us the story of your “bostadskarriär” and we’ll make you some architecture. Between 13.00 – 18.00 on September 20, 2017. Appointments accepted on the day or in advance (helen@secretary.international).

Secretary is an architecture office that was founded in 2017 by architects Karin Matz and Rutger Sjögrim, and urban planner and architectural theorist Helen Runting. All three also work at the School of Architecture at the Royal Institute of Technology (KTH), Stockholm, where Karin and Rutger hold Lecturer positions and Helen is completing her PhD. The practice is built on a shared interest in the capacity of architecture to facilitate a dignified life at the scale of the population. Secretary aim to produce buildings, exhibitions, research studies, and megastructures that give form to the late welfare state in the 21st century.

Sensitive Kids Club

SKC (Sensitive Kids Club) is a brand started by Stockholm streetwear legends Tarek Jahjah (Monkey Bizz) and Viktor Waldås (Man Child).

Shake it Collaborations

"Det är som det är /It is as it is"
(utdrag ur ett kommande verk)
Det är som det är.
En sångcykel- En dansbesvärjelse.
Döden kommer närmare och vi accepterar det. Låter det sjunka in och lever med det. Döden lurar runt alla hörn, väntar på sin tur, din tur och vi vet om det.
Vi accepterar det faktum att vi alla ska dö. Låt oss se det från den ljusa sidan. Ett lyckligt slut. Till ljuva toner av brutna röster dör vi framför dina ögon.
Det är som det är. Vi sjunger oss igenom livets skådespel och dansar mot graven.
Ingenting varar för evigt.
Av och med Tove Sahlin och Maria Johansson Josephsson.

Shake it Collaborations är ett turnerade scenkonstkompani som drivs av koreografen och artisten Tove Sahlin Ett djuplodat politiskt perspektiv genomsyrar verksamhetens alla delar - konstnärligt, strukturellt, kommunikativt. Under hösten 2018 skapar kompaniet det nya originalverket Det är som det är.

SiccusXOners

SiccusXOners är ett samarbete mellan Oners och Siccus Stockholm där keramik och växter möts i unika objekt. I Oners keramiska värld finns ingen gräns mellan vardagliga föremål och konst. Oners uttryck är eget och originellt, och skapas i små serier. Organiska former flyter ut och blir en del av de ting eller växter som de är skapade för att lyfta. SiccusXOners är objekt där keramik utgör grunden för Siccus Stockholms små växtvärldar och dess föränderliga existens. När växternas karaktär, färger och komposition förändras med tiden förblir deras keramiska stam stabilt rotad i rummet. På Mossans marknad kommer SiccusXOners att sälja objekt som innehåller olika typer av mossor.

Lilit Asiryan är grafisk designer och objektskapare. Oners är Lilit Asiryans keramiska projekt. http://www.oners.se

Ulrica Nordström är skribent och växthantverkare. De senaste åren har hon skapat växtkonst under namnet Siccus Stockholm. Hon är författare till boken Växtterrarier: En handbok (2016), och våren 2018 kommer hennes andra bok Mossa: från skog till trädgård och kruka ut på Natur & Kultur.

Stocktown

Afripedia is a new five-part documentary series about the generation of rising African creative talents that are challenging all preconceptions and stereotypes. Stocktown Films presents an interlinked visual mixtape of today’s most interesting emerging visual artists, filmmakers, fashion designers, musicians, photographers and cultural activists from Africa’s biggest metropolises. Compelling, intimate stories, told by African visionary artists who are pushing the boundaries of creative self-expression.
Welcome to creativity, welcome to Afripedia.com
Production credits:
Production company : Stocktown Films
Directors : Teddy Goitom, Senay Berhe, Benjamin Taft
Length : Five episodes each 30min

Susanna Jablonski


T

Ta-Till-Vara-Verkstaden (Aron Kullander-Östling och Stina Löfgren)


The Blob

The Blob: Spontan studieblob
The Blob: Cirkelblob
The Blob: Vill läsa ihop

The Blob är en elastisk benfri organisationskropp/ ett alter ego/ en månghövdad konstnär som skapar former och projekt som står för sig själva eller som “blobbar på” olika strukturer och sammanhang genom ett lekfullt parasiterande.

The Blob vill läsa/studera ”The attack of the Blob, Hanna Arendt’s concept of the social”, av Hanna Fenichel Pitkin, i en offentlig miljö, där människor samlas, som här- på en marknad.

Studierna/läsningen kommer ske via högläsning i en cirkelsittning, där deltagarna sitter under ett stort beige tyg som täcker deltagarna. Vid behov så diskuteras texten. Vid sidan av studiecirkeln kommer det finnas en skylt som välkomnar in dem på marknaden som vill delta. Besökare kan sitta med och studera så länge hen har lust. The Blob kommer förmodligen förflytta sig, dvs placera sig på olika platser under dagen


V

Värta sko och nyckelservice

Värtahamnens lokala skomakare kommer till marknaden så att du kan få dina skor lagade medan du roar dig. Eller få dina nycklar kopierade + din klockas batteri utbytt + dina finkläder kemtvättade till kvällen.


Z

Zoë Poluch


These days, Zoë Poluch wonders how and what a local practice can be, compelling her to decipher what ‘local’ and ‘practice’ really want. The practice at stake is choreography. Zoë has not developed one distinct choreographic interest or signature, but instead experiments with the different shapes of publishing, dancing, organizing symposia, performing, collaborating, choreographing, reading and talking. Making performances has surfaced as the best excuse to bring together and forth a group that can actively approach and challenge “how to work”, questioning both the conditions to make work and how work encounters an audience. Zoë Poluch will participate at Mossans marknad at a stall.


Åsa Elieson

Kom och buda på isen i säcken. Konst som är vad den är, som går att hänga över soffan. Om man är snabb och har tillräckligt med cash. Inga konstigheter. Inga dolda budskap.

Vår samtid är, som alla vet, proppfylld av nasare av alla slag som ger sig ut i affärer utan vidare täckning. Detta gäller ju inte minst inom konsten där desto hemligare och obegripligare produkt många gånger tycks verka direkt värdehöjande. Men handen på hjärtat, visst har du både en och två gånger undrat, Varför ska jag köpa det där?

Men allt är inte kommers och lurendrejeri. Vad konstnären vill med sitt verk är att väcka frågor om de eviga värdena. Installationsperformancen ger dig som besökare en direkt och interaktiv roll i det platsspecifika verket som är specialproducerat för Mossans marknad. Vad kan du själv göra för ett rikt och stimulerande kulturliv? Verket belyser de normer som är förutsättningen för en öppen liberal demokrati, såsom allas lika värde, individens frihet att välja, jämlik sjukvård, ett obehindrat flöde av varor och tjänster i Europa, fri prisättning på en öppen marknad, fri skolgång, tolerans och öppenhet för olika kulturer, motstånd mot osund kartellbildning och monopol, hållbar infrastruktur, stor miljömedvetenhet, god tillväxt och allas likhet inför lagen.

I nära anslutning till installationen kommer det också att finnas en unik möjlighet att köpa ett tidigare verk av konstnären till specialpris. Normalpris på verket PD 4 – The Black Box är 100. 000 kr.för den som köper direkt från förlaget. (Något billigare vid köp via Adlibris: http://www.adlibris.com/se/sok?q=power+distortion+4 ) Under Mossans marknad kommer fyra signerade exemplar av detta verk från 2014 säljas till extremt låga priser, beroende på det personliga förtroende som skulle kunna uppstå mellan konstnären och köparen i en hållbar ekonomi, byggd på tillit och respekt i den bästa av världar. Give it your best shot!

www.asaelieson.se

Åsa Jungnelius

OM man kommer till Mossans marknad så är varje biljett även en lott. Vinnaren går hem med en Åsa Jungnelius "snippa" värde 9000 kr.

Åsa Jungnelius är konstnär (MFA) och lektor på Konstfack, baserad i Stockholm och Månsamåla. Hennes arbete är ofta materialburet och rör sig mellan interiören till ett monumentalformat där det materiella språket undersöker relationen mellan våra kroppar, objekten vi omger dem med och rummen de tillsammans agerar i. Materians konstanta positionering mellan det ekonomiska, sociala, politiska och ekologiska beskriver förutsättningarna för vår tid som vi lever i. Objekten blir till en form av fetischer över oss som individer och vår samtid. Jungnelius är konstnärlig ledare för Residence-In-Nature och arbetar med ett offentligt verk, Snäckan, för utbyggnaden av Nya Tunnelbanan i Stockholm (2016). Hennes arbete har visats på Tensta Konsthall (2007), Crystal (2011), Norrköpingskonstmuseum (2011), Kalmar Konstmuseum (2013) och som platsspecifikt arbete i Hötorgshallen på uppdrag av Stockholm Konst (2013). Mellan 2007-2013 var Jungnelius anställd vid Kosta Boda som formgivare. Hon var med och initierade WeWorkInAFragileMaterial (2003-2010) och driver idag LAST.